
Sophie Dandache est docteure en Sciences Psychologiques et de l’Éducation, spécialisée
dans le domaine de la psychopathologie cognitive. Elle exerce une pratique clinique en libéral
et en milieu résidentiel auprès de personnes en demande d’asile. Elle se focalise sur les
questions de la psychologie transculturelle, du trauma, de l’exil et du stress post-traumatique.
En marge de ces activités clinique, elle est chercheuse à l’Université de Mons (Belgique).
Bibliographie
o La chambrte verte- Récit d’une enfance aux aguets. Le livre en papier, 2024.
o Dandache. S., Frenay, M., Van Nes, M., Verschuren, F. A Massive Open Online
Course (MOOC) for Implementing Pedagogical Tools in Undergraduate
Respiratory Physiology (2017). HAPS.
o Baudewyns, Cogels, Dandache, […], Nathalie Schiffino-Leclercq (2017)
Teaching political science with a mooc: analysing the supply side and the
demand side. European Political Sciences.
o Kuppens, T., Yzerbyt, V., Dandache, S., Fischer, A., & Van Der Schalk, J.
(2013). Social identity salience shapes group-based emotions through groupbased
appraisals. Cognition & Emotion, 1-19.
o Dandache, S., Oueini, A., Ghesquière, P. Reading Arabic What we have learned
and what we still need to find out. International Journal for Research in Learning
Disabilities, 2013 (in review).
o S. Vanvooren, H. Poelmans, M. Hofmann, H. Luts, S. Dandache, P. Ghesquière,
J. Wouters. Auditory temporal processing in dyslexia: An ASSR study in young
children. International Journal of Psychophysiology, Volume 85, Issue 3, 2012,
Page 358.
o Dandache, S., Oeini, A., Ghesquière, P. Contributions of phonological and
morphological skills to reading in Arabic and English. Scientific Science for
Reading (Thesis,2014).
o Dandache, S., Wouters, J., Ghesquière, P. Development of reading and
phonological skills of students at Family risk for dyslexia: a longitudinal
analysis from kindergarten to 6th grade. Dyslexia, 2014.